Hopp til innhold

Gav alt under redningsoppdrag - på land og i vann

Et tog har kollidert med en minibuss. Tre politistudenter og helsepersonell går mot minibussen
SAMVIRKET: I to av øvelsens scenarioer skulle studentene samarbeide med andre aktører og etater.
Et tog har kollidert med en minibuss. Hurtigbåten MS Salten brenner. En syklist er påkjørt, og to biler har frontkollidert. Studentene måtte holde hodet kaldt da de skulle øve på redningssituasjoner.

Fire scenarioer utspant seg da 141 B1-studenter i Bodø gikk i gang med årets redningsøvelse. Teoretisk kunnskap fra fagene ordenstjeneste og ordensjuss, etterforskning og kriminalteknikk skulle omsettes til praksis og studentene fikk delta både som politi og som markører i øvelsen.

Maja var innsatsleder da et tog kolliderte med en minibuss. Her skulle studentene samarbeide med andre involverte etater, som blant annet NSB, Salten brann, helse, og Sivilforsvaret.

- Det var en utrolig bra øvelse, og en bratt læringskurve. Samarbeidet og samvirket med de andre etatene er helt klart det jeg lærte mest av. Det å få prøve seg i en reell situasjon, samtidig som at det er en «trygg» arena å øve på, er uvurderlig, forteller Maja.

Hun opplevde de 10 første minuttene av øvelsen som mest utfordrende, med mange mennesker som var innblandet i den fiktive ulykken.

- Vi var de første inn på stedet, og var helt klart i undertall. Ting ble roligere og mer oversiktlig når brann, helse og Sivilforsvaret kom til stedet og kunne hjelpe oss med oppdraget. Maja forteller at de hun har snakket med etter øvelsen har hatt godt utbytte av treningen, og hun takker alle som har vært med på å lage opplegget.

- Det er mange aktører med og mange mennesker som skal fra plass til plass. Det gikk smertefritt for seg.

Studentene fikk prøvd seg på håndtering av skadested, og en egen operasjonssentral bemannet av en B3-student ble opprettet. Studentene fikk trent bruk av samband under alle fire scenarioene.

Kommunikasjon - et viktig verktøy
Lars var innsatsleder da en bil kolliderte med en sykkel. Han opplevde øvelsen som realistisk og god.

- Jeg lærte mye om det å være ansvarlig for et sted hvor flere personer var involvert i et uhell. Jeg lærte også hvor viktig det er å ha en innsatsleder, fordi det er nødvendig å ha en overordnet når så mange tjenestepersoner er i aksjon, sier han. Lars valgte å trekke seg litt unna, og la medstudentene utføre sine oppgaver for så å melde tilbake til han.

Politistudenter er på vei mot en båt som har lagt til kai.

UVISST SKADEOMFANG: MS Salten brenner, og skadeomfanget er uvisst. Politistudentene møter båten når den legger til kai.

- Det jeg fikk øynene opp for er hvor viktig kommunikasjonen er mellom medlemmene av en innsatsgruppe. Gruppen han var en del av fikk gode tilbakemeldinger på jobben de gjorde, men Lars skulle gjerne deltatt på et av de større scenarioene.

- Jeg har full forståelse for at alle ikke kan være med på alt, men jeg føler at gruppen min fikk et mindre læringsutbytte enn de som deltok på de større scenarioene.

May-Wenche Hansen, ansvarlig for redningsøvelsen, skjønner godt at alle studentene kunne tenke seg å være politi under scenarioene der politiet måtte samarbeide med andre aktører.

- Jeg synes det er veldig positivt at studentene engasjerer seg og har lyst til å lære. Når vi samarbeider med andre aktører krever det koordinering og tilrettelegging. Det vil derfor være vanskelig å legge opp til at alle får prøvd seg i politirollen under de samme omstendighetene, sier hun. Samvirkeøvelsen ble gjennomført tre ganger per dag, slik at flere studenter fikk prøvd seg i politirollen.

Hansen forteller at samtlige studenter fikk anledning til å være politi og markør i en av øvelsene. De ble også oppfordret til å være observatører på scenarioene hvor de ikke hadde en deltakende rolle.

Publisert: - Sist oppdatert: |