Hopp til innhold

Svømming: 100 meter

Gjennomføring:

  • I startfasen kan det benyttes stup fra kant/pall, eller start ved bassengkanten (i vannet)
  • På de første 75 meterne kan det fritt veksles mellom bryst, crawl eller butterfly.
  • På de siste 25 meterne skal det svømmes på rygg med slyngbenspark og armene under vannet. Armene kan være med på å skape fremdrift men skal hele tiden befinne seg under vannoverflaten
  • Ved vendingene kan høy- eller saltovending brukes
  • Overdreven tid ved vending tillates ikke
  • Framdrift skapt ved å gå på bunnen tillates ikke
  • Det tillates ikke å trekke seg framover ved tak i renner og sidekanter
  • Ved målpassering bør søker strekke armen godt ut for å unngå å slå bakhodet i kanten

Alt av badetøy/svømmetøy tillates.

Antall forsøk: 1
Vurdering: Bestått/ikke bestått

Krav menn: Krav kvinner:
Bestått: 2 min og 30 sek Bestått: 2 min og 40 sek

Ikke bestått: 2 min og 31 sek eller mer

Ikke bestått: 2 min og 41 sek eller mer

 

 

Erfaring tilsier at dette er en av øvelsene flest søkere stryker på. Vi anbefaler derfor at søkere forbereder seg godt og trener målrettet til denne øvelsen. Det finnes også tilgjengelige treningsprogram.

Publisert: - Sist oppdatert: |